big-finlanda-primul-loc-in-educatie-in-europa
Invatamantul zilelor noastre, aplicat chiar si celor mai bune scoli si licee (colegii) nationale nu este decat un anacronism exasperant. Parintii, au speranta ca scoala ii va pregati pe copiii lor pentru viata viitorului, in timp ce profesorii ii avertizeaza ca problemele sistemului de invatamant ii vor scadea sansele copilului care aspira spre lumea de maine.

Pe de alta parte, institutiile guvernamentale, mass-media, biserica, ONG-urile , toate recomanda insistent copiilor si tinerilor sa mearga la scoala pentru a-si forma personalitatea si a deveni om da baza in societate. In pofida acestor recomandari, nimeni pare ca nu-si da seama ca scolile noastre sunt ancorate intr-un sistem de invatamant sortit dispartitiei.

Acest sistem este orientat catre trecut, avand mentalitate, metode si orientari care nu fac altceva decat sa scoata pe banda rulanta oameni care doar supravietuiesc intr-o societate care va fi mult prea avansata inainte de terminarea ciclului lor de invatamant. Pentru a evita acest paradox, pentru a avea tineri bine pregatiti pentru societatea viitorului care se cristalizeaza sub ochii nostri, partile implicate in sistemul de invatamant, ar trebui sa conlucreze si sa identifice obiectivele si metodele in viitor si nu in trecut, asa cum procedeaza in prezent.

Societatea de maine are nevoie de oameni care sa-si poata croi drumul printr-un mediu ambiant nou, care sa fie pregatiti sa identifice noi relatii intr-o realitate in perpetua schimbare.

In aceste conditii, devine clar care ar trebui sa fie obiectivul invatamantului: sporirea capacitatii de adaptare a individului pentru ca acesta sa se poata adapta usor si repede la noutatea permanenta. Cu alte cuvinte, nu mai este de ajuns ca un copil sa cunoasca si sa inteleaga trecutul. Nu este suficient nici ca el sa cunoasca si sa inteleaga prezentul, pentru ca acest prezent se va metamorfoza si se va schimba in curand. Copilul trebuie invatat sa anticipeze sensul si ritmul schimbarilor. El trebuie sa fie capabil sa faca previziuni repetate, probabiliste si pe termen din ce in ce mai lung. Si un lucru important: la fel trebuie sa faca si profesorii implicati in noul sistem de invatamant.

Cu alte cuvinte, pentru a crea un nou sistem de invatamant, competitiv si performant, capabil de a genera oameni integri, compatibili cu societatea viitorului, trebuie sa fim in masura sa facem previziuni referitoare la tipurile de munci, de profesiuni si de vocatii de care va fi nevoie in viitorii 20-30 de ani, sa fim in masura sa prevedem tipul de familie si de relatii umane care vor predomina atunci, natura problemelor etice si morale care se vor pune, genul de tehnica de care vom fi inconjurati si structurile organizatorice in care va trebui sa ne angrenam.

In acest sens, ar trebui creat in fiecare scoala si in fiecare comunitate un “consiliu al viitorului”, alcatuit din barbati si femei, evident specialisti, care sa se dedice prospectarii viitorului in interesul prezentului. Aceste consilii nu vor da roade daca vor fi acaparate de educatori, planificatori profesionisti sau oricare alta elita nereprezentativa. Ele trebuie sa cuprinda deasemenea si studenti, deoarece acestia sunt in definitiv cei care vor inventa si popula viitorul.

Creearea si dezvoltarea “consiliilor viitorului” reprezinta o cale de a iesi din impasul in care se afla scolile si liceele noastre si mai ales ofera o “gura de oxigen” acelor educatori care recunosc falimentul sistemului de invatamant actual, dar care nu au cunostinta si certitudinea etapelor urmatoare.

Anunțuri