113937

După ce presa scrisă a intrat în declin, majoritatea publicaţiilor şi-au canalizat resursele către internet. Cotidianul, Prosport, Gandul, Gardianul, Puterea, Cancan, Ziua sau Săptămâna financiară au dispărut, iar locul lor a fost luat de site-uri.

În acest mediu au intrat în luptă cu site-urile televiziunilor sau ale altor publicaţii, cum sunt Evenimentul Zilei, Gazeta Sporturilor, Adevărul, Libertatea, Jurnalul Naţional sau România Liberă, dar şi cu alte site-uri de ştiri.

Pentru a atrage cititori, managerii au găsit o soluţie tipic românească. Brevetată de către Adrian Sârbu şi trusturile pe care le conducea – MediaPro şi Mediafax – metoda a fost repede adoptată. Astfel, s-a trecut peste orice fel de barieră legată de concurenţă şi a fost adoptat un sistem păgubos pentru cititor denumit Cross Promo.

Acest sistem funcţionează după reguli atipice. O publicaţie pune pe site-ul său o ştire cu trimitere la un alt site, de multe ori cititorul nefiind anunţat că va ajunge acolo. Serviciul este reciproc. Acest fapt a dus la situaţii aberante. Astfel, cititorii evz.ro văd şi o ştire de pe cancan.ro; sport.ro are un cross promo cu prosport.ro, concurent direct pe segmentul site-urilor de sport; libertatea are plasate ştiri pe prosport, gsp etc.

Totul pare scăpat de sub control, site-uri care anunţă sute de mii de vizitatori pe zi, dar care „uită” să spună modul în care sunt atraşi cititorii: titluri mincinoase, poze indecente sau plasarea pe fel de fel de site-uri. Este de ajuns să priveşti, de exemplu, cancan.ro. Acolo sunt înghesuite cross-promo-uri de la sport.ro, gandul, prosport şi altele. Pe site-ul celor de la Libertatea se calcă în picioare cei de la Realitatea TV, gsp, Kanal D, rtv.net, Pro Tv, Prosport, sport.ro, jurnalul, evz.ro sau ziare.com! Nu este nicio glumă, aşa arată prima pagină a site-ului păstorit de Lucian Mândruţă, strateg online la Ringier.

În acest timp, redactorii-şefi ai anumitor publicaţii scriu editoriale despre rolul educaţiei copiiilor, dar uită că inclusiv presa are un rol determinant în acest domeniu. Ştirile prezentate de acele publicaţii au impact negativ asupra unor copii.

Această goană după trafic are o explicaţie: banii! Mecanismul funcţionează după nişte reguli locale. Astfel, site-urile se înscriu în SATI (Studiul de audienţă şi trafic internet), care numără unicii şi vizitele unui site într-o anumită perioadă de timp. În funcţie de aceşti parametri ai şanse să primeşti bani de la o agenţie de publicitate.

Cine a intrat vreodată pe un site al unei publicaţii serioase din străinătate a observat că aceste lucruri lipsesc. Eventual există în josul paginii câteva trimiteri bine delimitate către site-uri aparţinând aceluiaşi trust de presă.

Sursa: ActiveNews.ro

Anunțuri